Menu

Olet täällä

Tavoitatko asiakkaasi myös mobiilissa?

Kertoessani ihmisille siitä, millaisia verkkosivustoja suunnittelen ja toteutan, sana "responsiivinen" aiheuttaa useimmiten hämmennystä. No, kysehän on verrattain uudesta ilmiöstä, joka ei ole vielä saanut itselleen suomenkielistä vastinettakaan. Toiset puhuvat skaalautuvista ja toiset mukautuvista verkkosivustoista, mutta nämäkään sanat eivät kerro aiheesta sen enempää.

Mitä responsiiviset verkkosivustot sitten ovat, ihan käytännössä? Miksi niitä tarvitaan? Tässä kohtaa voisin kirjoittaa useamman kappaleen siitä, kuinka Apple mullisti ihmisten internetkäyttäytymisen vuonna 2007 ja tarjota lukuja mobiililaitteilla tapahtuvan internetin selailun lisääntymisestä. Sen sijaan tiivistän nuo kappaleet yhdeksi lauseeksi, joka kannattaa ottaa vakavasti:

Hyvin pian ihmiset selaavat internetiä enemmän puhelimilla ja tableteilla, kuin pöytäkoneilla.

Tässä ja tässä tutkimustuloksia, jotka tukevat väittämää. Vaikka pöytäkoneet hallitsevatkin (vielä) tällä hetkellä internetin selailua, mobiililaitteilla tapahtuva selailu tulee ohittamaan pöytäkoneilla tapahtuvan selailun hyvin pian. Tämä luo tarpeen ajatella verkkosivustojen suunnittelu ja toteutus aivan uudella tavalla, responsiivisesti. Miksi?

Kutistettu maailma, eli responsiivisuus käytännössä

Kuvittele lukevasi sanomalehteä aamulla kahvipöydässä. Teksti on mukavasti luettavaa ja otsikot erottuvat selkeästi, ei tarvitse kuin silmiä liikuttaa ja toisinaan kääntää sivua. Perinteistä ja tyylikästä! Kuvittele kuitenkin seuraavaksi, että tuo lehti kutistettaisiin suunnilleen älypuhelimesi kokoiseksi. Millaista sitä nyt olisi lukea? Saisitko tekstistä selvää ilman suurennuslasia? Kuinka helposti löytäisit etusivulla mainitun uutisen lehden keskivaiheilta?

Kuulostaa hölmöltä ja mahdottomalta. Mutta tämä on juuri se, mitä älypuhelimet ovat tehneet nettisivuille; sen sijaan että ihmiset katsoisivat aina nettisivuja vähintäänkin kohtalaisen suurelta ruudulta, he katsovat ja käyttävät niitä myös älypuhelimien pieniltä ruuduilta. Sivusto, joka on aikoinaan suunniteltu toimimaan hyvin ja näyttämään hyvältä suurella ruudulla, ei todennäköisesti toimikaan kovin hyvin älypuhelimen pienelle näytölle kutistettuna.

Mutta kun sivusto suunnitellaan responsiivisesti, on aivan sama katsotaanko sivua pöytäkoneella, läppärillä, tabletilla, älypuhelimella vai millä tahansa... se toimii aina hyvin ja se näyttää aina hyvältä. Se huomioi juuri sen laitteen tarpeet, jolla sivustoa sillä kyseisellä hetkellä selataan.

Responsiivisessa verkkosivustossa on siis kyse siitä, että sivusto mukautuu ulkoasun, sisällön ja toimintojensa osalta käyttäjän tarpeisiin. Useimmiten nämä tarpeet koskevat nimenomaan näytön kokoa ja sisällön suhteuttamista siihen, mutta ne voivat olla myös tekniikkaan liittyviä vaatimuksia; esimerkiksi hiirellä voi tehdä asioita, joita kosketusnäytöllä ei voi ja sama päinvastoin.

Lisää esimerkkejä responsiivisista verkkosivustoista voit katsoa referensseistämme.

Pitäisikö tästä sitten välittää?

Kyllä. Googlen teettämän tutkimuksen mukaan selvästi suurin osa ihmisistä poistuu verkkosivustolta, jos se ei toimi hyvin heidän käyttämällään laitteella. Toisin sanoen he hakevat tiedon tai palvelun muualta, jostain mistä se on helposti saatavilla ja jättävät ensimmäisen vaihtoehdon kokonaan käyttämättä.

Responsiivinen suunnittelu perustuukin myös siihen, että osataan ennakoida asiakkaan tarpeet. Pöytäkoneella on helppoa ja nopeaa etsiä tietoa laajemmaltakin verkkosivustolta, mutta puhelimella se on hitaampaa. Jo suunnitteluvaiheessa on siis otettava huomioon, mitkä ovat ne tärkeimmät asiat, joita sivustolta todennäköisesti haetaan. Puhelinta käytetään usein varsinkin liikenteessä, jolloin haetaan esimerkiksi yhteystietoja. Puhelimella sivustolle saapuva käyttäjä ei todennäköisesti halua lukea yritysesittelyjä tai asiakascaseja heti ensimmäisenä, vaan haussa ovat aivan muut asiat.

Mieti vaikkapa flunssasta kärsivää ihmisparkaa, joka marraskuisessa räntäsateessa etsii puhelimellaan lähintä apteekkia Googlen kautta. Palveleeko häntä paremmin sivusto, josta löytyy helposti yhteystiedot ja aukioloajat, vai sivusto jonka käyttöliittymä on suunniteltu yli kymmenen kertaa isommille näytöille ja jonka käyttäminen on puhelimella myös sen mukaista, eli hankalaa ja hidasta? Vaivautuuko hän edes hakemaan näitä yhteystietoja, vai käykö kuten aiemmin mainittu tutkimus osoittaa; potentiaalinen asiakas palaa Googleen ja etsii toisen apteekin, jonka sivuilta tiedot löytyvät heti?

Vaikka et itse käyttäisi nettiä mobiililaitteilla, niin asiakkaasi ja potentiaaliset asiakkaasi varmasti käyttävät.

Ehkä huomionarvoisin syy päivittää sivut responsiivisiksi juuri nyt on Googlen päätös suosia mobiililaitteiden hauissa mobiiliystävällisiä sivuja. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, etteivät vanhanaikaiset sivut pärjää hakutuloksissa enää moderneille responsiivisille sivuille, vaan putoavat pikku hiljaa hännille. Googlen merkitys yrityksille on valtava, eikä kelkasta putoamiseen ole juuri kellään varaa. Onko sinun kilpailijallasi jo responsiiviset sivut? Potentiaalinen asiakas saattaa löytää hänet ennen sinua, ellet toimi nyt.

Miten Google sitten määrittelee mobiililaitteille optimoidun sivuston? Esimerkiksi näillä kriteereillä:

  • Tekstiä pitää pystyä lukemaan zoomailematta
  • Sivustolla ei käytetä Flashiä
  • Linkkejä pitää pystyä painelemaan sormella ongelmitta
  • Sivua ei saa joutua vierittämään sivuttaissuunnassa

Kaikki nämä kriteerit täyttyvät, kun sivusto toteutetaan responsiivisesti. Google julkaisi myös työkalun, jolla voit kokeilla ovatko esimerkiksi oman yrityksesi sivut mobiiliystävälliset.

Ei vanhanaikaisia mobiilisivustoja

Täytyy vielä lopuksi korostaa, että nyt viimeistään on aika unohtaa vanhanaikainen tapa luoda erillinen mobiilisivusto. Kyseisellä toimintatavalla sivustosta luotaisiin toinen versio toiseen osoitteeseen, esimerkiksi m.kukumo.fi, jonka sisältö olisi suunniteltu puhelimen näytölle sopivaksi.

Miksi tämä tapa on sitten huono? Ensimmäinen syy tulikin jo esille: mobiilisivusto on täysin erillinen sivusto täysin omalla osoitteellaan. Ylläpidettävänä on kaksi sivustoa yhden sijasta ja esimerkiksi hakukoneet eivät pysy niiden mukana kovin tehokkaasti. Tai mitä tapahtuu, kun yksi henkilö jakaa yrityksen mobiilisivuston osoitteen sosiaalisessa mediassa ja toinen avaa jaetun linkin pöytäkoneellaan? Kannattaa kokeilla.

Toinen syy on marginaalinen yleisö; sivusto on suunniteltu toimivaksi jonkin puhelimen kanssa, mutta entäs isommat tai pienemmät puhelimen näytöt? Tai tabletit? Pienet läppärit? Minitabletit?

Responsiivisesti toteutettu verkkosivusto taas on tarkoitettu kaikille laitteille näytön koosta riippumatta. Yksi osoite, yksi sivusto, kaikki laitteet.

Yhteenveto

Responsiiviset verkkosivustot eivät ole vain ohimenevä muoti-ilmiö tai verkkosivustojen suunnitteluun liittyvä trendi. Responsiivinen suunnittelu on tämän päivän lisäksi myös huomista päivää. Yrityksillä ei enää ole valinnanvaraa: mobiiliystävälliset verkkosivut ovat jo ajaneet vanhanaikaisten sivustojen ohi. Erästä entistä opettajaani lainaten: juna lähti jo, oletko kyydissä?

2.3.2016
Tuukka
Menu