Päivittäin Facebookissa tulee vastaan kilpailuja ja arvontoja, jotka ovat joko Facebookin sääntöjen, Suomen lain tai molempien vastaisia. Yrityksen on syytä perehtyä sääntöihin, sillä oma sivu voidaan poistaa väärinkäytön seurauksena.
Moni yritys julkaisee Facebookissa innokkaasti arvontoja ja kilpailuja, joissa ehtona osallistumiselle (ja voittamiselle) on tykkääminen heidän sivustaan tai julkaisun jakaminen omalla tai kaverin aikajanalla. Tiesitkö, että se on kiellettyä?
Törmäsinpä joku päivä näkyvyyttä jopa aika räikeästi sääntöjä rikkomalla hakevaan julkaisuun, jossa ehtona arvontaan osallistumiselle oli ensin sivusta tykkääminen ja sen jälkeen julkaisusta tykkääminen ja vieläpä luvattiin lisätä nimi arvonnan osallistujiin toisenkin kerran, mikäli jakaa julkaisun omalla aikajanallaan – tämän jälkeen piti vielä kommentoida ”jaettu” alkuperäiseen julkaisuun.
Mikä meni vikaan? Kaikkia edellä mainittuja asioita saa toki pyytää tekemään, mutta vain tykkääminen julkaisusta ja kommentointi julkaisuun ovat hyväksyttäviä ehtoja arvontaan osallistumiselle. Sivusta tykkääminen ja sen tai julkaisun jakaminen eivät ole.
Arvonnoissa ja kilpailuissa yrityksen käytössä on siis vain oma aikajana, ei ulkopuolisten tai heidän kavereidensa. Nämä säännöt koskevat tavallisia julkaisujen kautta järjestettyjä kilpailuja. Ulkoista kilpailusovellusta käyttämällä voidaan edellyttää tykkäämistä sivusta ennen mahdollisuutta osallistua ja kerätä esimerkiksi sähköpostiosoitteita myöhempää markkinointia varten.
Arvonnassa eli arpajaisissa voittaminen on sattumanvaraista – kilpailussa taas vallitsee paremmuusjärjestys. Termeillä on eroa verotuksen kannalta.
Tarkempaa tietoa saa arpajaisverolaista, mutta pääpiirteissään arvonnoissa palkinnot ovat voittajille verovapaita arvonnan järjestäjän vastatessa arpajaisverosta, kun taas kilpailuista saatujen palkintojen ilmoittaminen on voittajan vastuulla (kilpailun järjestäjä ilmoittaa palkinnot vuosi-ilmoituksella verottajalle). Siis arpajaisissa veroista vastaa järjestäjä, kilpailuissa voittaja.
Mikäli kilpailu ei edellytä paremmuusjärjestykseen laittamista, sen voi muuttaa arvonnaksi esimerkiksi ilmoittamalla, että kilpailun voittaja arvotaan kaikkien oikein vastanneiden tms. kesken. Noudata aina ensisijaisesti Suomen lakia.
Mahdollisimman selkeä tieto arvonnan tai kilpailun pelisäännöistä on paikallaan.
Ilmoita siis osallistumisaika ja -tapa, osallistumisen ehdot ja palkinto/palkinnot (ja muista, että olet vastuussa palkinnoista). Lisäksi Facebook-kilpailun säännöissä pitää kertoa, ettei Facebook liity kampanjaan millään tavalla (ei sponsoroi, suosittele, hallinnoi eikä ole vastuussa). Myös jokaisen osallistujan on vapautettava Facebook kaikesta vastuusta.
Kerro kohteliaasti osallistujille, jos aiot julkistaa voittajan nimen Facebookissa tai nettisivuillasi. Mieti etukäteen, miten aiot ottaa yhteyttä voittajaan – riittääkö nimen julkaisu ja voittajan oma yhteydenotto vai pyydätkö häntä toimittamaan esimerkiksi sähköpostiosoitteen tarkempaa viestinvaihtoa varten.
Kilpailuun/arvontaan osallistumiseksi SAA vaatia
Kilpailuun/arvontaan osallistumiseksi EI SAA vaatia
Muista, että sivusta tykkäämistä tai julkaisun jakamista voi silti pyytää ja siihen voi kehottaa, vaikka se ei saa olla ehtona mahdolliselle voittamiselle.
Nyt ehkä kysyt: Onko sillä jotain väliä? Lyhyesti sanottuna: on. Saatat selvitä kuivin jaloin sääntöjen vastaisen kampanjan järjestämisestä kerran tai kaksi, mutta kannattaako ottaa riski? Facebookilla on nimittäin oikeus jopa poistaa sivusi kokonaan, mikäli jäät kiinni – ja samalla menetät työllä ja vaivalla hankkimasi seuraajat.
Moni ärsyyntyy ”Tykkää ja jaa” -kilpailuista siinä määrin, että raportoi ne eteenpäin. Facebookissa on erittäin helppoa ilmoittaa ylläpidolle roskapostista. Huomioi myös, että mikään ei estä kilpailijaasi bongailemasta, mitä somessa puuhaat, ja ilmoittamasta eteenpäin havaitut sääntörikkomukset.
Tykkääjien ja seuraajien keräily umpimähkään ei yleensä tuo haluttua tulosta näkyvyytesi kannalta. Onkin tärkeää miettiä, millaisia tykkääjiä haluaisit sivullesi tai julkaisuillesi.
Kilpailut ja arvonnat voivat herättää positiivista huomiota ja toimia markkinoinnin tukena, mutta myös houkutella käyttäjiä, joita ei oikeasti kiinnosta yrityksesi ollenkaan, eivätkä ole potentiaalisia asiakkaitasi. Mikäli olet kiinnostunut kohdentamaan viestisi paremmin somessa, ota yhteyttä! Teemme kanssasi mielellämme mainontaa myös Facebookiin.