Menu

Olet täällä

Milloin uutiskirje kannattaa lähettää?

Tähän kysymykseen ei ole aivan yksinkertaista vastausta, sillä kuten markkinoinnissa yleensäkin, kohdeyleisö ja omat tavoitteet vaikuttavat vastaukseen suuresti. Tutkimukset ja käytettävissä olevat työkalut antavat kuitenkin hyvät lähtökohdat uutiskirjeen tehostamiseksi lähetysajan avulla.

Ensimmäiseksi on tiedostettava, että lähetysajankohdalla todella on väliä. Voit peilata tätä väitettä omaan käyttäytymiseesi; milloin itse luet uutiskirjeitä tai milloin ne jäävät kokonaan huomiotta? Palaatko lukemaan uutiskirjeitä, jotka olet jo aikaisemmin ohittanut?

Kohdeyleisö ja viikonpäivä

Jos uutiskirjeellä pyritään tavoittamaan yrityksiä tai niiden edustajia, on luonnollisesti viisasta lähettää kirje arkipäivänä. Viikonlopun aikana lähetetyt sähköpostit selataan useimmiten maanantaina nopeasti läpi ja vain tärkeimpiin asioihin tartutaan. Tällaisessa postirallissa uutiskirjeet jäävät useimmiten vähemmälle huomiolle tai kokonaan huomiotta.

Kuluttajille suunnattu sähköpostimarkkinointi, siis vapaa-aikaan liittyvä, voi toimia hyvin tai jopa paremmin viikonloppuna kuin arkipäivänä, mutta painotan vahvasti sanaa voi. MailChimpin tutkimuksen mukaan hyöty viikonloppuna lähetetylle uutiskirjeelle on pääsääntöisesti todella pieni eron syntyessä lähinnä yksilötasolla.

Hyvänä lähtökohtana voidaan siis pitää alla olevaa käyrää, joka kuvaa otollisimpia viikonpäiviä uutiskirjeen lähettämiselle.

Uutiskirjeen lähetysajankohdan vertailu päivittäin
© MailChimp

MailChimp nostaa torstain parhaaksi lähetysajankohdaksi, jonka jälkeen käyrä laskee rajusti sunnuntaihin asti. Ero maanantain ja perjantain välillä on kuitenkin suhteellisen pieni, eivätkä näin laajan (ja kansainvälisen) tutkimuksen tulokset ole välttämättä suoraan verrannollisia sinun kohdeyleisöösi.

Kellonaika

No, lähetys kannattaa siis ajoittaa todennäköisesti arkipäivälle, mutta mihin aikaan päivästä? MailChimpin tutkimuksen mukaan optimaalinen aika on aamupäivällä klo 10–12, jonka jälkeen käyrä laskee verkkaisesti kohti myöhäistä iltaa:

Uutiskirjeen lähetysajankohdan vertailu tunneittain
© MailChimp

Huomaa, että yllä olevan käyrän piikki on vain 7%:n kohdalla. On siis hyvä muistaa, että ei ole yhtä kellonaikaa, jolloin kaikki uutiskirjeesi vastaanottajat päättävät lopettaa mitä ikinä ovatkaan tekemässä ja siirtyvät lukemaan sähköpostejaan, mutta suurin osa kuitenkin löytää sopivan ajankohdan jossakin kohtaa päivää.

Myöhäinen ilta, yö ja aikainen aamu eivät ole yleisellä tasolla optimaalisia lähetysajankohtia, koska näihin aikoihin vastaanottaja on suurella todennäköisyydellä kiinnostunut arkisista askareista, kuten nukkumisesta. Tällöin sähköpostin saapumisilmoitukset menevät ohi ja uutiskirjeen avaamistodennäköisyys heikkenee.

Yhteenveto

Lähkökohtaisesti uutiskirjeet kannattaa lähettää viikolla, esimerkiksi tiistaina tai torstaina klo 10–12. Tämä ei kuitenkaan ole kiveen hakattu sääntö, vaan nimenomaan lähkökohta. Jos esimerkiksi markkinoit lauantaina järjestettävää tapahtumaa, voi olla hyvä idea lähettää yksi uutiskirje tiistaina (jossa kerrot tapahtumasta) ja toinen perjantaina (jossa muistutat huomisesta tapahtumasta).

Kellonajan suhteen kannattaa miettiä ihan maalaisjärjelläkin, milloin ihmiset ovat tavoitettavissa. On nimittäin todennäköisempää, että uutiskirje avataan silloin, kun vastaanottaja näkee ilmoituksen saapuneesta viestistä.

Myös oman uutiskirjekampanjan statistiikkaa seuraamalla voit löytää oman kohderyhmäsi kannalta parhaimman mahdollisen ajankohdan lähetyksillesi.

Lähteet
blog.mailchimp.com
emailmonday.com

Tarvitsetko uutiskirjeen?

Kukumo suunnittelee, toteuttaa ja lähettää uutiskirjeet puolestasi. Voit myös hoitaa lähetyksen itse, jos haluat! Käytämme suosittua MailChimp-palvelua, joka tarjoaa myös laajan statistiikan lähetettyjen uutiskirjeiden tehokkuudesta. Lue lisää täältä.

11.8.2016
Tuukka
Menu