Menu

Olet täällä

Lisää luovuutta, kiitos!

Minä haluan oivaltaa. Haluan ratkaista arvoituksia, lukea rivien välistä, kokea lampun syttymisen riemun. Ihastua ja katsoa uudelleen, saada ideoita ja lisäarvoa, hymyillä.

Luova markkinointi on parhaimmillaan vastaanottajalleen kaikkea tätä – ja sitä saisi olla tässä maassa enemmänkin.

On ehkä helpointa, nopeinta ja halvinta tehdä tarjousmainontaa, jonka ainoa tehtävä on näyttää, mitä myydään ja mihin hintaan. Banaanit, 99 senttiä kilo. Jos oli tarkoitus myydä mahdollisimman paljon banaaneja, varmaan erittäin tehokas mainos.

Luova työ vie enemmän aikaa, mutta tulokset kantavat pidemmälle.

Mutta mitä jos asiakas saataisiin sitoutumaan pysyvästi banaaneja myyvän kaupan koko valikoimaan – muulloinkin kuin tarjouspäivinä – välittämällä hyvää fiilistä, kertomalla positiivisista arvoista tai saamalla kuulumaan joukkoon? Huomattavasti vaikeampi tehtävä, muttei mahdoton. Luova työ vie enemmän aikaa, mutta tulokset kantavat pidemmälle. Ja tuottavat edellä mainittuja ihania elämyksiä.

Hyvä ilmoitus, uutiskirje, video tai muu markkinoinnin tuote herättää tunteita. Se voi vaikka hiukan ärsyttääkin tai aiheuttaa kuohuntaa, ja silti tuottaa enemmän viivan alle kuin tavanomainen toteutus.

Suomessa usein ongelmana on rohkeuden puute. Tehdään mieluummin vanhaan totuttuun tapaan ”kun on se ennenkin toiminut” ja ”kauppa käy näinkin”. Ei nähdä kasvun mahdollisuuksia. Pitäydytään mukavuusalueella. Ei synny kohderyhmiä, vaan myydään vähän kaikille.

Taannoin Markkinoinnin viikko -tapahtumassa puhunut S-ryhmän markkinointijohtaja Lauri Toivonen käytti jopa heidän omia mainoksiaan huonoina esimerkkeinä ja näytti samalla ulkomaisten kilpailijoiden tekemisiä mallina siitä, mihin tulevina vuosina heilläkin pyritään. Tavoitteena on luopua aukeamien tarjousluetteloinneista ja tuoda jotain luovempaa tilalle.

Usein omaan tuotteeseen tai palveluun liittyvä timanttinen markkinointikärki löytyy aikaa, ei niinkään paljon rahaa, käyttämällä.

Myös pienet yritykset voivat päättää poiketa massasta. Ilahduttavasti jotkut ovatkin hyödyntäneet sosiaalista mediaa ja hyötyneet luovista ideoistaan lähes nollabudjetilla. Usein omaan tuotteeseen tai palveluun liittyvä timanttinen markkinointikärki löytyykin aikaa, ei niinkään paljon rahaa, käyttämällä.

Inspiraation lähteitä kyllä löytyy. Oivaltavaa markkinointia osataan maailmalla tehdä mitä arkisimmista asioista.

McDonald’s mainostaa ilmaista wi-fi-yhteyttä ranskalaisista taivutetuin viivoin, Lego kehottaa mielikuvituksen käyttöön rivillä palikoita, jotka muistuttavat kovasti Simpsonien perheenjäseniä ja Painonvartijoiden sisäänkäynti on huomattavasti leveämpi kuin uloskäynti.

Vastaisiko joku kotimaassa huutoon?

3.1.2017
Hanna
Menu